Tips voor samenwerking bedrijven en bloggers

bloggen

Ik draai al enige jaren mee op de markt als blogger voor mijn lifestyle magazine. Daardoor heb ik ook ruimschoots ervaring op het gebied van samenwerkingen met bedrijven. Vandaag deel ik mijn tips voor samenwerking bedrijven en bloggers.

 

Waarom samenwerken met bloggers?

Steeds meer bedrijven zien de waarde van het inzetten van bloggers voor hun bedrijf. Dit kan in de vorm van een review, het plaatsen van een link of een advertorial of het laten beleven van een ervaring of het testen van een dienst. Niet zo gek: als blogger of influencer sta je vaak dichterbij de mensen dan een afgezaagde reclame op de tv, het internet of de radio. Bloggers zijn echte mensen die eerlijk over hun ervaring schrijven (dat is tenminste de bedoeling). Daarnaast hebben zij een bepaalde groep volgers of lezers waarmee ze op ander niveau connecten.

Maar er zijn meer redenen waarom je als bedrijf met een blogger of influencer samen zou moeten werken. Een reclame wordt kort getoond, terwijl een foto en een blog in principe altijd online blijven. Dat betekent dat mensen jou na 3 jaar nog steeds kunnen vinden via een blog of social media. Bloggers hebben een bepaalde niche, waardoor je zeker de juiste doelgroep bereikt met jouw product, dienst of ervaring.

Natuurlijk zijn mooie gelikte foto’s geweldig in een reclame, maar als je mensen echt over wilt halen om voor jouw product te kiezen, dan doen foto’s van mensen in het dagelijkse leven het toch echt veel beter. Verder leveren samenwerkingen jou ook andere voordelen op waaronder:

  • Meer verkopen
  • Kliks naar je website
  • Beter scoren in Google, want er wordt gelinkt naar jouw website/product/dienst
  • Goedkoper dan tv reclame of een spotje op de radio

 

Waarvoor kun je een samenwerking aangaan met bloggers?

Dat hangt eigenlijk af van de blogger zelf. De meeste bloggers hanteren de volgende mogelijkheden wat betreft het samenwerken met bedrijven:

  • Advertorial plaatsen
  • Persbericht plaatsen (al dan niet aangepast)
  • Schrijven van een review (producttest of ervaring/dienst)
  • Foto’s plaatsen op social media met verwijzing
  • Linkplaatsing
  • Winactie

 

Hoe vind je een geschikte blogger?

De bloggerswereld is groot en dagelijks komen er nieuwe blogs bij. Dat kan het vinden van een geschikte blogger lastig maken. Gelukkig kun je met onderstaande tips al een heel eind komen:

  • Zoek in de juiste niche (een mamablogger heeft weinig aan een maaltijdbox voor 2 personen, maar kan wel alles schrijven over zwanger zijn of speelgoed)
  • Zoek op social media naar bloggers
  • Plaats een oproep in de Fb groep Bloggers gezocht
  • Kijk op LinkedIn
  • Vraag eens rond bij andere bedrijven

 

Hoe selecteer je als bedrijf een geschikte blogger?

Als eerste moet je een kijkje nemen op de website van de blogger. Daarmee krijg je een eerste indruk en zie je of de uitstraling en schrijfwijze past bij hetgeen jij voor ogen hebt. Daarnaast kun je eens kijken naar de cijfers: hoeveel unieke bezoekers heeft de blog per maand (vraag naar Google Analytics statistieken over de laatste paar maanden), DA en PA (Domain Authority en Page Authority), Trust flow is ook goed om te bekijken en kijk ook naar de interactie met lezers. Ten slotte is het goed om te kijken of de blogger ingeschreven is bij de KVK. Dat geeft ook direct aan of je te maken hebt met iemand die de blog als hobby ziet of echt serieus is. Bovendien kun je dan een factuur ontvangen voor de BTW.

Als dit allemaal naar jouw wens is kun je contact opnemen met de blogger.

 

Waarmee moet je rekening houden als je een samenwerking aangaat met een blogger?

Zorg dat de blogger en het product, de dienst of ervaring bij elkaar passen.

Veel bedrijven willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Wat voor jou geldt, geldt ook zeker voor een blogger: voor niets gaat de zon op. Wees dus reëel als je met een blogger samen wilt werken. Het schrijven van een tekst, maken en bewerken van foto’s en het onderhoud van de website kost tijd en geld. Dat geldt ook voor het promoten van de blog op social media. Ook dat is geld waard.

Een blogger met ruim 10 K bezoekers proberen over te halen een review te schrijven voor een dekbedovertrek van 25 euro is verspilde moeite (als de blogger tenminste serieus is). Natuurlijk moet alles in verhouding zijn. Een beginnende blogger die voor een blog 100 euro wil in combinatie met een product en slechts 2 K bezoekers heeft is er duidelijk op uit om geld te verdienen zonder het gewenste resultaat te kunnen leveren.

Het werkt dus beide kanten op. Door een goede communicatie en onderling overleg moet je er vast en zeker uitkomen.

 

 

Wat kost een samenwerking met een blogger?

Wat en hoeveel een samenwerking kost is dus afhankelijk van een aantal factoren. Je kunt ervan uitgaan dat een blogger gemiddeld minimaal 50 euro vraagt voor een blog al dan niet in combinatie met een product. Hoe meer bezoekers, hoe hoger het engagement en hoe hoger de overige cijfers, hoe meer de blogger kan en mag vragen. Daarnaast hangt de prijs ook af van wat jij als bedrijf wil.

Hoeveel woorden moeten geschreven worden, wil je dat de blog gedeeld wordt op social media  met bepaalde hashtags? Moet er misschien ook een filmpje gemaakt worden voor Youtube? Hoeveel foto’s wil je in de blog? Wil je de foto’s ook kunnen gebruiken op je eigen website?

Onthoud daarbij wel wat ik eerder al schreef: een blog maakt meer impact dan een traditionele reclame. Daarnaast blijft deze altijd staan en online vindbaar!

Hoe ga je een samenwerking het beste aan?

Je begint natuurlijk met contact zoeken. Geef daarbij direct aan waarom je contact zoekt en verwoord ook je wensen en ideën. Vraag de blogger naar input en wat hij of zij van deze samenwerking zou vinden. Wees daarbij zo duidelijk mogelijk, dus:

‘Ik ben…. van bedrijf…. en ik zou graag met je samen willen werken. Voor mijn nieuwe product … wil ik graag een review laten schrijven. Dit product heeft een waarde van… zoals je kunt zien op mijn website… Graag zou ik een blog willen hebben van minimaal 400 woorden met daarin 1 – 2 links. Promotie op sociale media wordt op prijs gesteld. Is het mogelijk om een samenwerking aan te gaan en wat zijn de kosten hiervan?’

De blogger in kwestie weet dan precies wat de klant verwacht en kan hierop inspelen. Als bedrijf kun je altijd vragen naar cijfers, zodat je zeker weet dat je advertorial, de review enz wel genoeg mensen bereikt.

Je kunt ook altijd vragen om een preview voor plaatsing van het artikel. Ook is het handig om de link op te vragen als de blog eenmaal live staat. De blog kun je dan weer delen op je eigen social media kanalen voor een nog groter bereik. Maak in elk geval goede afspraken over wanneer je de blog geplaatst wilt hebben, zodat daar geen misverstanden over kunnen ontstaan.

Onthoud in elk geval dat een serieuse blogger zijn blog niet als hobby ziet, maar dat het zijn werk is. En niemand wil gratis werken.

 

Mijn ervaring op het gebied van samenwerkingen met bedrijven

Zoals gezegd heb ik al een aantal jaren mijn eigen lifestyle magazine en sinds een paar maanden is daar de mama blog tipsvoormama bijgekomen. Inmiddels heb ik ook al heel wat samenwerkingen achter de rug. Dit waren samenwerkingen voor reviews, advertorials en winacties. Tot nu toe mag ik niet klagen en zijn de meeste bedrijven zeer redelijk en verlopen de samenwerkingen over het algemeen zeer goed.

Natuurlijk heb ik ook bedrijven gehad die probeerden voor een dubbeltje op de eerst rij te zitten, maar deze bedrijven laat ik links liggen. Het onderhoud van mijn website kost nu eenmaal geld, evenals het maken van foto’s, het schrijven van teksten. Daarnaast moet ik zo nu en dan dingen aanschaffen voor de website (dat varieert van dingen als een bepaalde plugin tot een thema of een nieuwe laptop) en ook dat kost geld. Bovendien zijn de websites mijn baan (nee, ik kan er niet van leven, maar mijn kinderen moeten wel elke dag eten) en neem ik mijn werk serieus.

 

Interesse in een samenwerking? Je mag mij altijd mailen: info@writingwizards.nl

 

 

11 gedachten over “Tips voor samenwerking bedrijven en bloggers

  1. Ik wist niet eens dat je een factuur voor het bloggen op kon geven bij de btw aangifte. Ik ben sinds kort begonnen met bloggen voor andere over hun producten alleen doen wij dat gratis inruil voor het product. Is ook een leuke deal, al zeg ik het zelf. 😊

  2. Handige tips!
    Ga ik zeker gebruiken. Ik heb inmiddels dankzij meerdere beurzen ook contact gelegd met een aantal bloggers in mijn doelgroep, die contacten ga ik de komende tijd zeker benutten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *