Blog

Daarom zou elk online bedrijf een blog moeten hebben

Daarom zou elk online bedrijf een blog moeten hebben

Je ziet het steeds meer: bedrijven die op hun site ook een blog bijhouden. Niet zo gek, want een blog is bijna onmisbaar voor elk bedrijf. Daarom zou elk online bedrijf een blog moeten hebben.

 

Wat is een blog?

Als je zo op internet kijkt dan zie je al snel dat een blog eigenlijk niets anders is als een online dagboek. Tenminste, zo zijn blogs ooit begonnen. Tegenwoordig is een blog veel meer dan een online dagboek, alhoewel er nog genoeg echte bloggers zijn die hieraan voldoen. Zij schrijfen elke dag of om de dag een heel artikel over de belevenissen van de afgelopen dag. Het gaat daarbij vaak om zogenaamde mamabloggers, maar ook chronisch zieke mensen delen hun lief en leed met de wereld. Zoals gezegd, tegenwoordig mag je veel meer met een blog dan alleen je persoonlijke belevenissen delen.

 

 

Daarom zou elk online bedrijf een blog moeten hebben

Eigenlijk zijn er meerdere redenen te bedenken waarom je als bedrijf een blog bij zou moeten houden. In eerste instantie is een blog een andere manier om producten en diensten onder de aandacht te brengen. En dan vooral op een leuke manier, die mensen meer aanspreekt.

Stel je hebt een online bedrijf dat zich richt op de verkoop van kinderschoenen. Op je website vinden klanten allerlei kinderschoenen in uiteenlopende maten, kleuren en van diverse merken. Zo een webshop is hartstikke leuk, maar soms hebben mensen behoefte aan wat meer informatie. Deze extra informatie kun je delen in een blog. Om bij het voorbeeld van de kinderschoenen te blijven: dan kun je een informatieve blog schrijven over het passen van kinderschoenen, tips geven over het onderhoud of algemene informatie over de groei van kindervoeten.

Heb je een dienstverlenend bedrijf kan het eveneens nuttig zijn om een blog te hebben op je website. Hierin kun je mensen attent maken waarom jouw diensten onmisbaar zijn. Geef praktijkvoorbeelden van mensen die gebruik hebben gemaakt van jouw diensten. Of leg het verschil uit tussen een professionele dienstverlener en iemand die maar wat aanmoddert.

Er zijn dus tal van kansen voor een bedrijf om via een blog extra informatie te verschaffen aan (potentiële klanten). Een klant blijft daardoor langer op je website hangen. Dat is dan weer gunstig voor je ranking en je bouncerate.

Wat zijn nog meer redenen voor een bedrijf om een blog te hebben?

Bovenstaande zijn slechts twee voorbeelden. Hieronder zijn nog een paar redenen waarom ook jouw bedrijf een blog moet hebben:

  • Relatie opbouwen met klanten
  • Je creëert betrokkenheid
  • Het is een mooie manier om onbetaald nieuwe klanten te trekken, zeker als je rekening houdt met SEO
  • Met een blog kun je jouw expertise laten zien
  • Een blog biedt jou de mogelijkheid om interactie met klanten aan te gaan als klanten onder je blog een reactie achter kunnen laten

 

 

Waar kun je allemaal over schrijven?

Dat ligt eigenlijk aan jezelf. Sowieso zou ik je aanraden om in het verlengde van je bedrijf te schrijven. Het maakt dan niet uit of het om een product of een dienst gaat. Geef de mensen achtergrond informatie over de producten. Heb je bijvoorbeeld een groente en fruitwinkel, denk dan aan recepten die mensen kunnen maken met jouw producten. Of deel tips om groente en fruit te bewaren.

Om het echt aantrekkelijk te maken is het raadzaam om zo nu en dan iets persoonlijks te delen. Mensen houden ervan om de mens achter een bedrijf te leren kennen. Op die manier kun je een band met je klanten opbouwen. Zeker als er onder een blog gereageerd wordt en jij daar weer op ingaat. Klanten willen zich in jou herkennen, ze willen weten wie je bent en hoe kan dat beter dan via een blog? Natuurlijk hoef je niet lief en leed te delen met je klanten, maar je kunt wel bepaalde dingen vertellen. Vertel bijvoorbeeld waarom je specifiek voor de verkoop van deze producten gekozen hebt. Ben je zwanger? Deel dit met je lezers, dan is er bijvoorbeeld meer begrip als dingen even wat minder snel gaan. Heb je een geliefde verloren? Ook dat kun je via een blog delen.

 

Daarom zou elk online bedrijf een blog moeten hebben

Zoals je ziet zijn er talloze redenen waarom elk bedrijf een blog zou moeten hebben. Nu denk je waarschijnlijk: mooi en aardig, maar zelf heb je ook pas twee blogs op je website staan. Dat klopt inderdaad, maar ik heb naast mijn bedrijfspagina ook nog twee echte blogs. Of nou ja, een lifestyle magazine en een lifestyle blog voor moeders. Bovendien is mijn pagina recentelijk vernieuwd en daar is veel tijd in gaan zitten. Maar ook voor mij geldt: ik zal er meer tijd in moeten stoppen en zo nu en dan een blog moeten schrijven. Aan inspiratie overigens geen gebrek, wel aan tijd 😉

 

Kom je er zelf niet aan toe om een blog te schrijven? Neem dan vrijblijvend contact met mij op voor de mogelijkheden: tipsvoorjou1@gmail.com

 

14 gedachten over “Daarom zou elk online bedrijf een blog moeten hebben

  1. Ik zie ook ineens veel onderneemsters gaan bloggen. Ik ben sinds een week fanatiek gaan bloggen en het werkt echt! Ineens super veel bezoekers en ik merk ook dat ze het erg leuk vinden als ik over privé dingen vertel dus ook ik kan het andere aanraden om te gaan bloggen.

  2. Wat goed om te lezen, je tips zijn echt waardevol !!
    Ik heb zojuist mijn 2de blog online gezet, ik moet er nog even inkomen, maar al gaande hoop ik er steeds meer in te rollen !

    1. Dank je wel voor je compliment. Je moet gewoon ergens beginnen. Inderdaad hoe vaker je schrijft hoe beter het zal worden.

  3. Wij bloggen nu ruim een jaar en merken dat het ook fijn is om mensen er naar te kunnen verwijzen. Wat zijn jouw andere blogs?

    1. Niet twijfelen aan jezelf, gewoon doen (sorry overigens voor mijn late reactie, op de een of andere manier werd deze niet eerder aangegeven)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *